Da li ste fokusirani tokom celog radnog dana?

Verovatno vam je ovaj osećaj vrlo dobro poznat:

Stižete na posao sa jasnim planom za taj dan i onda odjendom ono što se dešava u sledećem trenutku je da ste vi već na putu ka kući. Devet, deset sati je proletelo a vi ste odradili samo samo par prioritetnih stvari koje ste planirali za taj dan. I najverovatnije uopšte ne možete da se setite šta ste radili čitavog dana. Ako vam ovo zvuči poznato, ne brinite niste jedini koji se tako osećaju. Istraživanja su pokazala da ljudi provedu 47% svog budnog vremena razmišljajući o nečemu drugom a ne o onome  što trenutno rade. Drugim rečima, većina nas funksioniše uz pomoć autopilota.

Mi smo ušli u fazu “ekonomske pažnje”. “Ekonomska pažnja” podrazumeva da imamo sposobnost da održimo fokus i koncentraciju podjednako na tehničkim kao i na upravljačkim veštinama. Zato što lideri moraju da apsorbuju i sintetišu sve informacije koje postoje kako bi mogli da donesu prave odluke, oni su posebno pogođeni ovim novim trendom.

Dobra vest je da možete da naučite kako da istrenirate svoj mozak da se bolje koncentriše tokom čitavog dana, koristeći vežbu sabranosti pažnje. Na osnovu našeg posmatranja preko hiljadu lidera u preko 250 organizacija, došli smo do nekih smernica kako da postanete sabrani i fokusirani lider.

Prvo, važno je da ispravno započnete svoj dan. Istraživanja pokazuju da najviše hormona stresa oslobađamo par minuta nakon buđenja. Zašto? Zato što je razmišljanje o tome za šta se boriti tog dana ili od čega bežati, okidač za pojačano lučenje kortizola u krvi. Kada se probudite, provediti par minuta u krevetu fokusirajući pažnju samo na svoje disanje i o njemu mislite. Ukoliko se u toku disanja pojava misli o tome šta treba da uradite tog dana, jednostavno ih pustite da prođu, i nastavite da dišete.

Sledeće što treba da uradite kada stignete u kancelariju je da 10 minuta provedete za svojim stolom ili možete to uraditi i u kolima, kako biste odradili vežbe sabranosti pažnje pre nego što krenete sa dnevnim aktivnostima. Zatvorite oči, opustite se i sedate pravo. Fokusirajte svu svoju pažnju samo na disanje. Neka vaša pažnja bude samo na udahu i izdahu, udahu i izdahu. Kako bi vam fokus ostao samo na disanju možete brojati pri svakom izdahu. Svaki put kada primetite da vam je um preopterećen, prebacite fokus na disanje. Jako je važno da uživate u tim trenucima disanja. Tokom ostatka dana ljudi će se truditi da fokusirate svoju pažnju na njih ali tih 10 minuta je samo vaše.

Kada ste završili ovu vežbu, možete započeti radni dan a vežba sabranosti pažnje će učiniti da budete efikasniji. Dve veštine definišu sabrani um: fokus i svest. Fokusiranje je veština da se skoncentrišete na ono što radite u ovom trenutku dok svest doprinosi tome da se prepozna i ukloni neželjena smetnja koja se pojavila.  Vežba sabranosti pažnje nije statična vežba ona se može koristiti u svim aktivnostima koje radite u toku radnog dana. Fokusirajte se na zadatak koju imate da uradite i eliminišite sve spoljnje i unutrašnje faktore koji ometaju aktivnost. Sabranost pažnje može povećati vašu efikasnost, smanjiti procenat grešaka pa čak i povećati kreativnost.

Kako bismo bolje razumeli dobrobit fokusa i svesti, objasniću vam to na primeru sa kojim svi imamo problem: zavisnost od emailova. Emailovi mogu odlično da zaokupe našu pažnju i da je preusmerava na manje prioritetne zadatke jer završavanje malih, brzo rešivih zadataka oslobađa u našem mozgu dopamin, hormon prijatnosti.To nas uvodi u stanje zavisnosti i smanjene koncentracije. Uradite vežbu sabranosti pažnje pre nego što otvorite inboks I fokusirajte se na one mailove koji su važni. Kako bi vam dan bio uspešniji, izbegavajte da odmah ujutru proverite svoje mailove. Na taj način ćete izbeći rešavanje kratkoročnih problema i fokusiraćete se na važne stvari.

Kako dan odmiče a sastanaka je sve više, vežba sabranosti pažnje vam može pomoći da oni budu kraći I produktivniji. Za to vam je potrebno dva minuta, možete vežbati na putu do sale za sastanke, ili još bolje, neka prva dva minuta sastanka prođu u tišini kako bi svi postali fizički i mentalno prisutni. Zatim ukoliko je moguće, završite sastanak pet minuta ranije kako biste svim učesnicima omogućili da se mentalno pripreme za naredni sastanak uz pomoć vežbi sabranosti pažnje.

Kako dan odmiče i vaš mozak postaje umoran, ove vežbe će vam pomoći da ne donosite loše odluke usled umora. Nakon ručka podesite alarm da vam zvoni na svakih sat vremena. Kada alarm zazvoni prekinite svoju tekuću aktivnost i jedan minut radite vežbu pažnje. Ovakvo prekidanje aktivnosti će vam pomoći da ne radite stvari mehanički i da izbegnete zavisnost da uvek budete u nekoj aktivnosti.

Konačno kada krenete kući takođe primenite vežbu sabranosti  pažnje. Isklučite telefon, radio i jednostavno samo dišite. Pustite da prođe svaka misao koja vas ometa, jednostavno samo dišite. Ovo će vam pomoći da se oslobodite stresa i da provedete kvalitetno vreme sa svojom porodicom.

Vežbanje sabranosti pažnje ne znači živeti u kao u usporenom filmu već znači fokusiranje i svesnost na posao i na privatni život. Vežbajte ovu vežbu 14 dana i videćete šta će se desiti.