„Moć navike“ ističe značajnu ulogu navika i njihovu nužnost u našim životima. Već ste svesni nekih od ovih navika, kao što su pranje zuba, pušenje, vežbanje, ali da li znate kako su tačno ove navike uobličene? Ova knjiga rezultat je ogromnog istraživanja sačinjenog od akademskih studija i intervjua sa naučnicima i direktorima.

Naši izbori da svakog dana namerno radimo neke stvari deo su ovih navika, koje i dalje praktikujemo, čak i kada ne razmišljamo o tome. Posle nekog vremena, prestanemo da obraćamo pažnju na to što radimo pa tako prestajemo da biramo. Ovo jedino znači da naše ponašanje postaje automatsko, kao prirodna posledica našeg uma.

EFIKASNOST VAŠEG MOZGA

Posvetite svoju mentalnu energiju i prestanite da razmišljate o osnovnim ponašanjima.

Prema naučnicima, navike se pojavljuju samo usled sposobnosti mozga da stalno traži drugačije načine kako bi uštedeo trud. A to je odličan način da bolje prihvatite sve drugo.

Baš kao uređaj, naš mozak u suštini pokušava da ulovi rutinu i transformiše je u naviku. Prema tome, to nam dozvoljava da iznijansiramo svoje umove. Ovo oblikovanje navike je ogromna prednost za nas jer nam štedi vreme i trud. Zbog toga naviku možemo posmatrati kao instinkt stvoren sam od sebe u koji se možete u potpunosti uzdati.

Razmislite o tome na ovaj način, efikasnost Vašeg mozga podrazumeva manje prostora, dozvoljavajući Vam da prestanete sa stalnim razmišljanjem o osnovnim ponašanjima (hodanju i jelu). S obzirom na to, možete da posvetite mentalnu energiju važnijim stvarima: izmišljanju harpuna, sistemu za filtriranje vazduha i eventualno automobila i filmova ili video- igrica.

SPIRALA OD TRI KORAKA

Sve je pitanje spirale od signala–rutine–nagrade koja može učiniti da navika odstrani stres i patnju. Svi želimo da sačuvamo više energije i sve to dolazi iz našeg mozga. Jedan od načina da se to postigne je automatski mehanizam pretvaranja aktivnosti u naviku.

Automatski mehanizam je proces oblikovan unutar našeg mozga. Ovaj proces je nazvan spirala od tri koraka. Prvo, to znači da postoji signal, okidač koji pokazuje Vašem mozgu kada da pređe na automatski način rada. Šta više, za ovaj signal Vaš mozak zna koju naviku da koristi. Nakon tog okidača, sledi rutina, fizička, mentalna ili emocionalna. Poslednji korak ovog procesa je nagrada, onaj deo mozga koji Vam pomaže da dođete do rešenja ako je navika koja se tek oblikuje vredna pamćenja za budućnost.

Otuda će možda komplikovana radnja zahtevati koncentraciju u početku. Recimo da učite da odustanete od prilaznog puta za auto.

Posle nekog vremena, to će postati laka navika jer ćete nastaviti da radite to što vam je neophodno u vožnji.

Bilo koju naviku da uzmete videćete da je ova spirala od tri dela proces koji je potreban.
Na primer, uzmimo najrasprostranjeniju naviku, buđenje. Čujete da alarm zvoni, što je spoljni signal koji doživljavate. Ovog trenutka šalje signal Vašoj moždanoj aktivnosti koja odlučuje o prvoj navici u ovoj situaciji. Ovde dolazi do rutine, aktivnosti koju uobičajeno izvršavate kao naviku, što je buđenje i odlazak u kupatilo na pranje zuba. Sve to deluje automatski, jer jeste. Nagrada za ovo je dostignuće Vaše akcije: svež i ustreptao osećaj sa ukusom mente u Vašim ustima. To nije mnogo komplikovano ali morate da razumete kako navika funkcioniše.

Mada, neke navike su prilagodljive. Postoje ljudi koji se oslobode loše navike poput pušenja. Oni stvaraju otpor navici jer uvek postoji rizik od ponovnog vraćanja cigaretama. Ali više o ovome pronaći ćete u narednom treptaju.

NAĐITE SIGNAL

Počnite sa signalom, rutina i nagrada će uslediti.

Nakon razumevanja navike i identifikovanja procesa tri koraka spirale, dozvolite mi da Vam pokažem kako su oni povezani u stvaranju uspešne navike.

Primera radi, pripremate um da krenete na trčanje svakog jutra, što je izvanredna opcija. Kako biste započeli ovo, suštinski je važno da izaberete neki jednostavan signal. To je sasvim dovoljno i pokrenuće Vas. Nađite signal kao što je vezivanje pertli na patikama pre doručka ili ostavljanje odeće za trčanje na stolici.

Signal nije dovoljan pa ćete morati da razjasnite šta je nagrada kako biste do nje došli. To može da bude bilo šta, od podnevnog zadovoljstva do predivnih nalepnica. To bi Vam mnogo značilo jer ćete okidanjem ove nagrade u Vašem umu početi da žudite za tim što će Vam pomoći da automatski transformišete početak u rutinu.

Kao što možete da vidite, to je potpuno zatvoren ciklus najvažnijih stvari za naviku, što znači da ćete, ako započnete sa signalom, rutinu i nagradu steći kasnije.

ŽUDITE ZA NAGRADOM I USPEHOM:

Zašto navike postoje i istrajavaju? Zato što stvaraju žudnju.

Imajte ovo na umu: svakodnevno nakon posla kupujete biskvit sa malim komadićima čokolade iz restorana sa samoposluživanjem. To je lepa i ukusna nagrada, jelda? Pa, žudite za njim i dobijate ga nakon teškog dana na poslu. Šta mislite da će se dogoditi?

Nažalost, neki od Vaših prijatelja rekli su vam da ste se ugojili. Tako da odlučujete da se oslobodite te navike. Bilo kako bilo, lakše je reći nego učiniti. Zašto je to tako? Jer ćete već sledećeg jutra proći pored restorana sa samoposluživanjem. Morate da donesete drugačiju odluku, da pojedete još jedan kolačić ili da odete kući raspoloženi kao pravi namćor.

Dakle, možete da vidite protivrečnu situaciju. To je zato što je oslobađanje od loše navike teško jer ste žudnju za nagradom razvili na samom kraju spirale navike. To je predviđanje proučavano na životinjama i pokazalo je da, kada se naviknu na jednostavnu signal–rutina–nagrada naviku, njihovi mozgovi iščekuju nagradu čak i pre nego što je dobiju. Što je opasna situacija u kojoj možete da se nađete. I više od toga, jednom kad iščekujete nagradu, kad morate da demantujete, to Vas čini stvarno osujećenim. U suštini, to je definicija žudnje.

Bilo kako bilo, ova neurološka navika, žudnja, takođe funkcioniše u oba pravca. To može biti dobra žudnja za dobru naviku. Primera radi, ovu žudnju doživljavaju ljudi koji žele da vežbaju i čineći to sa nagradom na umu, navika je očvrsnula.

MOĆ PROMENE

Shvatite da možete bolje i promenite Vašu naviku.

Pošto smo videli da navika može da bude dobra i loša, vreme je da osmotrimo kako možete da je promenite.

Promena navike nije egzaktna nauka. Kako bilo, postoji nekoliko saveta koje morate da razmotrite. Na primer, umesto garantovane promene navike, birajte da je zamenite. Navika se ne može u potpunosti iskoreniti, bez obzira na to koliko se trudite.

Pa čak, ako razmislite o tome, možete shvatiti zlatno pravilo kada je reč o promeni ili zameni navike. Šta ako zadržite isti signal i nagradu ali promenite rutinu? Nije li to nešto čemu možete unapred da se radujete?

To još bolje funkcioniše kada zapravo verujete u promenu koju želite da sprovedete. I ovde dolazi do najvećih blokada. Teško je da nešto promenite sami i nije problem to priznati. Samo su Vam potrebni drugačiji pristupi, poput grupe za podršku.

Kada se suočite sa ljudima koji biju iste bitke kao i Vi, ceo proces može biti za dobrobit razumevanja i prihvatanja problema. Prvo što morate da promenite je Vaše razumevanje jer možete da se razvijate kao osoba, što će se desiti i sa Vašim navikama.

NE OPIRITE SE, PREUSMERITE

Zamenite rutinu za neku drugu i preusmerite svoje žudnje u pravcu potpune promene.

Veoma je teško ignorisati žudnju, pitajte bilo kojeg pušača kada se suočava sa problemom odvikavanja. Kada nikotin iznenada napadne, veoma je teško ignorisati ono što Vaše telo traži. Tako da, morate imati neophodan trik pri ruci. Znate li šta možete da uradite?

Ne opirite se, samo preusmerite. Drugim rečima, ne preporučuje se da ignorišete žudnju, ali je saslušajte; jedino ćete morati da odgovorite drugom rutinom, drugačijom od pušenja.

Ovo je glavno otkriće za ljude koji traže način da promene svoje navike. Zadržavanjem istih signala i nagrada, mogu da promene trenutnu rutinu vodeći računa o žudnji.

To je zaista uspešan metod koji koriste najbolje organizacije za promenu navika u svetu. Sigurno ste čuli za Anonimne alkoholičare (AA), predivnu organizaciju koja je pomogla desetini miliona alkoholičara da se izleče. Takođe, možete prepoznati da je grupa za podršku koristan deo kada neko želi da promeni svoju lošu naviku.

To je iz razloga što, suočavajući se sa žudnjom za pušenjem ili pićem, oni otkrivaju da postoje mnogo važniji faktori od trenutne opojne navike, poput opuštanja i drugarstva. Tako da jedino morate da verujete da postoje savršene zamene za Vašu lošu rutinu i samo počnite da preusmeravate Vašu žudnju prema zdravijem načinu života.

SUŠTINSKE NAVIKE ZA MALE POBEDE

Budite hrabri i usmerite pažnju na postizanje malih pobeda – one su vodopadi mogućnosti.

U ovom velikom svetu navika, postoji posebna vrsta, nazvana suštinske navike. To su navike koje su se pokazale važnijim od drugih usled njihovog pozitivnog dejstva na ljude. U osnovi, morate da reprogramirate Vaše rutine tako što ćete početi sa malim pobedama.

Postoje doktori koji se drže ovih malih navika kada moraju da uvere svoje gojazne pacijente da smršaju. Suočeni sa velikom promenom, ovi pacijenti ne mogu da funkcionišu sa tri koraka spirale. Umesto toga, doktori počinju sa nekom suštinskom navikom poput preciznog vođenja dnevnika ishrane.

Kada postoji mala pobeda, ostale pozitivne navike takođe počinju da puštaju korenje. Razlog zbog kojih ova vrsta navika funkcioniše bolje za većinu ljudi je taj što su male pobede pristupačnije, lakše ih je ostvariti. Kada postignete određenu naviku koja je suštinska, primetićete da u stvari možete da promenite loše rutine iz ostalih sfera Vašeg života.

Na primer, pokušajte da više vežbate. To je jednostavan zadatak, nije važno koliko je ova aktivnost retka. Posle izvesnog vremena, otkrićete da to daje rezultate i da ste sposobni da promenite nešto zarad boljeg života. Nesvesno ste stvorili zdraviji obrazac i nećete želeti da se tu zaustavite. Ova mala pobeda okidač je za rasprostranjenu promenu!

VAŽNOST SNAGE VOLJE

Kada ostvarite suštinsku naviku, suočićete se sa važnošću snage volje.

Nakon većeg razumevanja o tome šta čini naviku, kako možete da promenite tok navike, želim da Vam predstavim najvažniju suštinsku naviku: snagu volje.

Budite svesni da je ovo sila na koju stvarno morate računati. Za pojedinačni uspeh, to je samodisciplina, mnogo naporniji rad, ali je i ulog veći. Unutar snage volje, pronaći ćete bolju verziju sebe i stvari koje možete da radite. To je viši performans Vašeg postojanja, snaga da zakoračite u svet i promenite ga tako što počnete sa osobom u ogledalu.

Samodisciplina je takođe zdrava navika koja može da unapredi svaki akademski rad, intelekt i stanje uma.

To što imate snagu volje i odupirete se iskušenjima u Vašoj blizini neverovatno će uvećati Vaše pristupe životu i društveno govoreći. Znam da možete pomisliti kako Vi to nemate. To nije istina, samo morate da je pronađete i da je negujete, učite od nje.

Ponekad, može se činiti da se snaga volje ugasila kada, na primer, jednog dana odlazite u teretanu savršeno veseli, dok je drugog dana napuštanje sofe nemoguća misija.

Istina je da na snagu volje možete gledati kao na trenutni mišić; može se umoriti. Umor se instalira u Vašem telu kada svu snagu volje iznurite na jednom zadatku, na primer, važan sastanak na poslu. Naravno, neće Vam preostati ništa od snage volje. Umesto toga, možete da pokušate da vežbate mišić. Snaga volje se može podeliti na složene navike samo kada ste spremni da uključite rešenja za svaku od njih.

Prevazilaženjem ovih neprijatnih situacija koje uključuju stres i pritisak, možete sastaviti organizovani plan u kojem je snaga volja glavni junak. Mislite o tome kao o suncu, snaga volje je jezgro i navike koje treba da isijavate su zraci koji dopiru iz toga. Uživajte u svakom trenutku i radujte se navikama poveravajući se snazi svoje volje.

ZAKLJUČAK

Fokusirajte se, razvijte snagu volje i svet je Vaš.

Zaista, svet je Vaš. Zdrava i korisna navika samo Vam pomaže u shvatanju neverovatnih stvari za koje ste sposobni. Obuhvatanjem signal–rutina–nagrada spirale, promena loše navike može biti mnogo lakša dok ostvarujete ciljeve koje ste planirali. Ova promena trajaće zauvek, čak iako je postizanje ovoga u Vašem životu teško, samo je potrebno da počnete. Prvi korak je načinjen i spremni ste. I put do uspeha je blizu ugla, samo morate da se fokusirate na suštinsku naviku, kao što je snaga volja. To je snaga Vaše obnove.

 

The Power of Habit: Why We Do What We Do in Life and Business by Charles Duhigg