Bez obzira na to da li tražiš ljubav ili se kriješ od nje, štediš pare za neki super auto, gradiš kompaniju, stvaraš porodicu, putuješ po svetu… za sve ljude postoji univerzalni razlog zbog kog nešto rade.

Zašto ljudi rade to što rade, pita Toni Robins oko 1800 ljudi u sali, svi se gledamo i sa nestrpljenjem očekujemo odgovor.

Prenosim vam deo fenomenalnog predavanja kojem sam prisustvovao početkom godine u Palm Beach-u i još uvek ne mogu da smanjim nivo oduševljenja naučenim i već sada uveliko primenjenim znanjem i alatima.

Videli smo to milion puta, počinje Toni – ljudi izjednačavaju vrednost svoje imovine sa sopstvenom vrednošću. Njihov identitet je tako usko vezan za njihov bankovni račun, kvartalne izveštaje i portfolija da su zaboravili da je novac jednostavno sredstvo kojim zadovoljavamo neke svoje potrebe, pri čemu gotovo sve te potrebe i nemaju nikakve veze sa finansijama. Upoznati smo sa klišeom da novac ne može kupiti sreću, ali opet, kao da gotovo svi moraju da nauče tu lekciju na teži način jer, priznajmo, ideja o tome da imamo dovoljno novca kojim možemo zatrpavati probleme dok se ne reše, zavodljiva je. To je nešto o čemu je Toni razmišljao kada je bio dete. Dok nije odrastao, novac mu nikako nije bio dostupan. Uvek mu je izazivao stres jer ga nikada nije bilo dovoljno. Priseća se da je kucao na vrata komšiji da bi ga zamolio da njegovom bratu, sestri i njemu da hranu.

Na Dan zahvalnosti, kada je imao 11 godina, dogodilo se nešto što mu je zauvek promenilo život. Kao i obično, u kući nije bilo hrane i njegovi roditelji su se svađali. Čuo je kucanje na vratima. Odškrinuo ih je i video čoveka koji je stajao na stepenicama sa torbom za namirnice u kojoj je bilo dovoljno hrane za veliku večeru za Dan zahvalnosti. Nije mogao da veruje.

Posle nekog vremena, kada je imao 17 godina, uštedeo je novac koji je zarađivao kao domar radeći noću i za Dan zahvalnosti nahranio je dve porodice. Toni kaže da je to jedno od najdirljivijih iskustava koja je imao u životu. Naučio je šta je radost davanja i danas smatra da je davanje jedna od šest najvažnijih stvari koje su potrebne svakome.

Kakvu god emociju da želite, ma šta da nastojite da ostvarite – da pokrenete biznis, venčate se, osnujete porodicu, proputujete svet – ma šta da mislite da je vaša strast, postoji šest osnovnih, univerzalnih potreba koje pokreću i podstiču svako ljudsko ponašanje. Ako se kombinuju, one su pokretačka sila ludosti koje (drugi) ljudi čine i velikih stvari koje mi činimo. Svi imamo istih šest potreba, ali kako te potrebe vrednujemo i njihova hijerarhija odrediće pravac našeg života.

Potreba 1: Sigurnost / Komfor

Prva ljudska potreba je potreba za sigurnošću. Imamo potrebu da osećamo da imamo kontrolu i da znamo šta sledi da bismo se osećali sigurno. To je potreba za osnovnim komforom, potreba da izbegavamo bol i stres, ali i potreba da stvaramo osećaj zadovoljstva. Naša potreba za sigurnošću je mehanizam opstanka. Ona utiče na količinu rizika koji želimo da preuzmemo u životu – na poslu, u investicijama i u vezama. Što je veća potreba za sigurnošću, to ćete manje rizika biti voljni da preuzmete ili emocionalno podnesete. Uzgred, odavde potiče vaša stvarna „tolerancija na rizik“.

Potreba 2: Neizvesnost / Raznolikost

Pita Toni: Da li volite iznenađenja? Pa odgovara, ako je vaš odgovor „da“, sami sebe zavaravate! Volite iznenađenja koja želite. Ona koja ne želite nazivate problemima! Ali su vam ipak potrebna da biste se potrudili. Ne možete izgraditi mišić ako ne osećate otpor, isto je i sa karakterom.

Potreba 3: Značaj

Svima nam je potrebno da se osećamo značajnim, posebnim, jedinstvenim ili potrebnim. Pa kako onda neki od nas postaju značajni? Možete postati značajni ako zaradite milijarde dolara, ako steknete akademska zvanja – ako se izdvojite master diplomom ili doktoratom. Možete da imate ogroman broj pratilaca na Tviteru. Možete da učestvujete u nekom od rijaliti programa. Neki to rade tako što po celom telu urade tetovaže ili pirsinge. Možete postati značajni po tome što imate više problema ili veće probleme nego bilo ko. „Misliš da je tvoj muž pokvaren, uzmi mog na jedan dan!“ Naravno, možete postati značajni i po duhovnosti (ili odglumljenoj duhovnosti).

Možete se osećati značajnim ako potrošite mnogo novca, ali i ako potrošite veoma malo. Svi znamo ljude koji se stalno hvale svojim poslovima, ili koji se osećaju posebnima jer svoje domove greju kravljom balegom ili na solarnu energiju. Neki veoma bogati ljudi dobijaju na značaju tako što kriju svoje bogatstvo. Kao pokojni Sem Volton, osnivač Vol Marta i jedno vreme najbogatiji čovek u Americi, koji se vozio kroz Bentonvil u Arkanzasu starim pikapom, pokazujući tako da mu nije potreban Bentli – ali, naravno, imao je privatnu avio-flotu koja je stajala u pripravnosti.

Razumevanje potrebe ljudi za značajem takođe može da donese novac – tako se Tonijev prijatelj Stiv Vin obogatio. Čovek koji je izgradio današnji Las Vegas shvatio je da će ljudi platiti sve za šta veruju da je „najbolje“, sve što čini da se osećaju posebnima, jedinstvenima ili važnima, sve što im pomaže da se izdvoje iz mase i budu značajna osoba. On nudi najekskluzivnija, najluksuznija iskustva koja se mogu zamisliti u svojim kazinima i hotelima – oni su zaista veličanstveni i jedinstveni u celom svetu.

Potreba 4: Ljubav i povezanost

Četvrta osnovna potreba je potreba za ljubavlju i povezanošću. Ljubav je kiseonik života; svi najviše želimo i najviše nam je potrebna ljubav. Kada bez rezerve volimo, osećamo se živima, ali kada izgubimo ljubav, bol je tako veliki da se ljudi zadovoljavaju povezanošću, mrvicama ljubavi. Osećaj povezanosti ili ljubavi možete dobiti kroz intimnost, prijateljstvo, meditaciju ili šetnju u prirodi. Ako ništa drugo ne funkcioniše, možete nabaviti psa.

Ove prve četiri potrebe su ono što Toni naziva potrebama ličnosti. Svi pronalazimo načine da ove potrebe zadovoljimo – bilo tako što više radimo, pojavljujemo se sa velikim problemom ili izmišljamo priče kako bismo ih racionalizovali.

Poslednje dve potrebe su potrebe duha. One su ređe – njih ne zadovoljava svako, nije svako na tom nivou, ali samo kada se ove dve potrebe zadovolje zaista možemo biti ispunjeni.

Potreba 5: Razvoj

Ako se ne razvijate, onda umirete, naglašava Toni. Tu se jako slažem sa njim i zato sam kod njega. Ako se veza ne razvija, nastavlja Toni, ako se posao ne razvija, ako se vi ne razvijate, nije važno koliko novca u banci imate, koliko prijatelja imate, koliko ljudi vas voli – nećete osetiti istinsku ispunjenost. A verujem da se razvijamo kako bismo imali nešto vredno da damo.

Potreba 6: Doprinos

Ma kako bezvezno zvučalo, tajna života je u davanju. U životu se ne radi o meni, kaže Toni, radi se o nama. Razmislite o tome, šta prvo uradite kada dobijete dobre ili uzbudljive vesti? Pozovete nekoga koga volite da te vesti sa njim podelite. Deljenje pojačava doživljaj svega kroz šta prolazite.

Suština života je stvaranje značenja. A značenje ne potiče iz onoga što dobijate, potiče iz onoga što dajete. Konačno, neće vas ono što dobijete dugoročno učiniti srećnima, već ono što postanete i čime doprinesete.

A sada razmislite kako novac može ispuniti šest ljudskih potreba. Da li nam novac može obezbediti izvesnost? Sigurno. Raznolikost? Da. Očigledno može učiniti da se osećamo važnima ili značajnima. Ali šta ćemo sa povezanošću i ljubavlju? U besmrtnim rečima pesme Bitlsa, novac ne može kupiti ljubav. Ali njime možete kupiti psa! I to vam može, nažalost, dati lažni osećaj povezanosti, jer novac privlači veze, iako ne uvek veze koje ispunjavaju. A šta je sa rastom? Novac može potpomoći rast u biznisu i novcem možete priuštiti sebi učenje i lični razvoj. I što više novca imate, to više možete finansijski doprinositi.

Ali evo u šta istinski verujem: ako je u vašoj hijerarhiji značaj najviši, novac će uvek učiniti da se osećati praznima izuzev ako značaj potiče od doprinosa koji ste učinili. A ako očekujete da će vaš značaj proisteći iz novca, platićete visoku cenu. Potrebno vam je mnogo novca, ali je malo verovatno da ćete biti ispunjeni srazmerno njegovoj količini.

Krajnji značaj u životu ne potiče od nečega izvan vas, već iznutra. On potiče od osećaja poštovanja prema sebi samom, što nikada ne možemo dobiti od nekog drugog. Ljudi vam mogu govoriti da ste lepi, bistri, inteligentni, najbolji, ili vam mogu govoriti da ste najužasnije ljudsko biće na planeti Zemlji – važno je ono što vi mislite o sebi samom. Bilo da verujete da duboko unutra nastavljate da se razvijate i motivišete sebe ili ne, da činite i dajete više nego što treba ili čak što je moguće. Najbogatija osoba na svetu je osoba koja sebe ceni.

Ono što je suština koju sam iz ovoga naučio od Tonija je da sam definitivno shvatio da su prve 4 potrebe pokretačka snaga za uspeh, ali da je ostvarenje poslednje dve potrebe jedini put do ispunjenosti. Sada razumem zašto mnogi ljudi koji su uspešni i mogu novcem sebi da kupe sigurnost, raznovrsnost, značaj, povezanost, čak i neku vrstu ljubavi, nisu ispunjeni već su nesrećni i prazni. Sve dok se njihova svest ne uzdigne na taj nivo da počnu da rade na sebi, da uče i da se razvijaju i da onim što rade i što imaju daju svoj doprinos svetu i okruženju u kome žive, ostaju prazni. Sada još bolje razumem koliko je važno da u našem radu nauka o uspehu bude neraskidivo povezana sa umetnošću ispunjenog življenja.

Milan Vukašinović